dimarts, 15 de febrer del 2011

L.V.Beethles

Cristina Martínez
Molt vinculada a la sonata Clar de lluna de Beethoven, molt coneguda per aparèixer a pel·lícules com El pianista, trobem la cançó ‘’Because’’ del famós grup de rock els Beatles.
Escoltar la teva estimada tocar unes notes greus al piano una tarda relaxada pot servir de motiu per començar tot un èxit. John Lennon es trobava a casa escoltant com Yoko Ono tocava el primer moviment d’aquesta famosa sonata. Ell va demanar que la tornés a tocar. Ja tenia al cap un nou tema el començament del qual, en el sentit artístic, seria totalment romàntic. Un arpegi que puja i baixa en un temps lent i nostàlgic.
La poca lletra d’aquesta cançó ens deixa a disposició del oient varies interpretacions. Parla de que el fet de que el món sigui rodó li agrada, que el vent fort li fa volar la ment, que l’amor és vell i nou i ho és tot, que l’amor ets tu i que el cel blau el fa plorar. “Because” va aparèixer a l’àlbum Abbey Road l’any 1969 i va tenir un gran èxit arreu del món. En l’original, John Lennon tocava la guitarra i feia la veu central, Paul McCartney s’encarrega del baix i de la veu aguda, George Harrison, que fa la veu més greu, utilitza per primera vegada el sintetitzador Mogg que podia imitar el so de trompetes que apareixen en el moment de la lletra ‘’ Love is all, love is you’’ i finalment George Martin toca el clavicèmbal elèctric que apareix fent aquests arpegis al llarg de tota la cançó.
El més fantàstic d’aquesta cançó són les acuradíssimes veus. John, Paul i George canten a tres veus que van ser gravades tres vegades i fan un total de nou veus que sonen alhora. És per això, que l’ any 2006, “Because” va ser una de les cançons que van apareixer al espectacle Love del “Cirque du Soleil”. George Harrison era un amant del circ canadenc i va tenir bona relació amb el fundador. Els Beatles van arribar a un acord en fer un espectacle de circ on els personatges fossin els que ells mateixos havien creat al llarg de totes les seves lletres. Els Beatles gravaven els instruments i les veus separades i es per això que van poder rescatar material original dels Beatles per fer les pròpies versions que apareixerien en l’espectacle. En aquest cas van extraure totes les veus de “Because” i li van posar un fons tan senzill com el cant d’uns ocells.
Gràcies a això podem gaudir plenament de les harmonies i del fantàstic joc de veus que van fer els Beatles. Deixo a disposició un altre “link” de la cançó “While my guitar gently weeps” extreta també d’aquest àlbum que espero que us agradi.


5 comentaris:

  1. Gran primer article, sí senyora!!! Molt interessant la història i molt bones cançons per inaugurar definitivament aquest blog !!! Això ja comença a funcionar nois :)

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies! =D Val a dir que aquest projecte al final no el van poder dur a terme els Beatles i es va haber d'encarregar Sir George Martin, el productor d'ells de tota la vida, en el montatge de les cançons per l'espectacle rescatant les antigues pistes que els Beatles habien gravat. Això vol dir que en aquestes versions, les veus mentre canten no estàn pensant que el fons serà aquest, sinó la versió original.

    ResponElimina
  3. Mmmm manté una relació amb l'esforç i el treball que no estem acostumats a veure't realitzar, encara així és excel·lent.
    Vendetta.

    ResponElimina